Tom Steen Jensen

Erhvervspsykolog og psykolog
Cand.psych.

Eksamensangst

Erhvervspsykolog eller psykolog?

Hvad er egentlig forskellene og lighederne på en erhvervspsykolog og en psykolog?

Læs mere her om mit arbejde i hver af de to felter.

Hvad er eksamensangst?

Eksamensangst er en lidelse, der ligner generel angst, men har en specifik årsag, angst for eksamen, prøver eller test. Der er forskel på eksamensangst og det, at man op til en eksamen er nervøs eller urolig, hvilket er helt naturligt og faktisk hjælpsomt, da det øger opmærksomheden og hjælper til at kunne og ville yde en ekstra indsats for et godt resultat.

Når der er tale om eksamensangst bliver angsten dog så stor og uhåndterbar, at den bliver styrende, virker overbelastende og påvirker livskvaliteten i den pågældende periode. Eksamensangsten har dermed en væsentlig negativ påvirkning i hele eksamensperioden og ikke mindst på eksamensresultatet, hvis det overhovedet lykkes at gå op til den pågældende eksamen.

Eksamensangst har en specifik årsag i eksamen i sig selv, og årsagen kan findes i elementer, som det at være perfektionistisk, have lavt selvværd, ikke at kunne eller ville stille sig frem for fremmede, eller at man  selv eller andre måske stiller for store krav.

Hvad er symptomerne på eksamensangst?

Symptomerne på eksamensangst er stort set de samme som generelt for angst. Fysiske symptomer er bl.a. hjertebanken, svedeture, rysteture, åndenød, vejrtrækningsproblemer, kvælningsfornemmelser, kvalme og svimmelhed. Psykiske symptomer er bl.a. nervøsitet, irritabilitet, frustration, panik, nedtrykthed, koncentrationsbesvær og tankemylder.

Hvad er behandlingen for eksamensangst?

Behandlingen af eksamensangst kan være tillæring af forskellige kognitive copingstrategier for ændring af negative tankemønstre og dertil knyttet negativ adfærd i forhold til eksamenslæsning og selve eksamenen. Det vil også sige, at behandlingen kan være meget individuel, da der kan være store forskelle i det, man oplever i eksamensangsten.

Behandlingen kan således spænde vidt fra dels simple vejrtrækningsøvelser, der kan være virksomme på at få ro på sig selv og begynde at tænke mere klart og anderledes end negative tankemønstre. Dels forskellige specifikke copingstrategier som at gå regelmæssige ture, og lade tankerne gå til andet end eksamen. Dels individuel planlægning opgaveløsningen, hvor man kan starte med mindre komplicerede opgaver og slutte med de sværere eller omvendt, og flere andre lignende praktiske tilgange til eksamenssituationen.

Læs mere

Læs evt. mere om eksamensangst på Sundhed.dk, hvor du kan søge på eksamensangst: https://www.sundhed.dk/borger/borger-soeg/?SearchTerm=eksamensangst, eller på Dansk Psykologforenings hjemmeside ”Alt om psykologi”, hvor du kan søge på eksamensangst: https://altompsykologi.dk/?s=eksamensangst.

Vil du kontaktes?

Erhvervspsykolog Tom Steen Jensen

Tilmeld nyhedbrev

Tilmeld dig og modtag max. fire nyhedsbreve om året, hvor jeg vil fortælle om nyheder indenfor erhvervspsykologi.

Tak fordi du tilmeldte dig nyhedsbrevet.